ميلو




Måste man göra karriär? Måste jag göra det?

Den frågan har cirkulerat väldigt ivrigt på sistonde.
Har alltid haft lätt för att lära mig och det här med avancemang har aldrig varit ett problem.
Faktum är att jag befodrades i ett av världens största företag. Man sa att framtiden för mig såg ljus ut. Och fan vad jag hade förtjänat det!
Men livet kom emellan. Samma dag och några timmar tidigare innan jag skulle få veta att mitt ansvarsområde och plånbok skulle öka hade jag skjutsat honom. Dit.
Han skulle aldrig komma hem igen.
Så det var med ett trött leende jag mottog de goda nyheterna.
Jag ville ju det här! Där och då i alla fall.

Sedan hamnade jag i ett limbo. Där det endast räckte för mig att springa in i rummet, se att han andades för att vilja sticka iväg till jobbet för att väl där åka tillbaks för att försäkra mig att han verkligen mådde bra.
Jag kanske inte förstod det då. Irritationen var för stor antar jag, men det var helt enkelt inte meningen att jag skulle avancera på det sättet. Trots att jag fick fina utmärkelser och härliga priser.
Tiden var inte mogen.

Och den är nog inte det ännu. Det här med karriär och att bli någon är ett tänk som känns allt mer främmande. Jag älskar pengar men livet desto mer. Vet att jag kan avancera om jag gör det till mitt mål.
Men det enda målet jag har i sikte är att fortsätta leva i ögonblick.
Lyssna till magisk musik som får en att hamna uppe i de blå.
Möta främlingar som bär på budskap.
Möta deras blickar över hav av kaos. Väva in en del av dem i mitt liv.
Njuta av tidiga krispiga mornar i ensamhet. Sitta uppe med månen i djupa samtal som doftar vin. 
Vara nersjunken i favoritfåtöljen och betagen av världen av böcker. Eller njuta av när en själ får tiden att stå stilla när dennes hand flätas in i min. Uttrycka mig i konsten.
Vårda kärleken och en aldrig sinande nyfikenhet.
Leva ut den jag är... på riktigt.

Christian Kjellvander – Blue tit/red kite

Allmänt | |
#1 - - Jerk:

Hade man varit tvungen att göra karriär hade nog jag varit tvungen att skjuta mig för flera år sen..

Så svaret är nej, det finns inget måste i det. Är du en streber är det helt okej, men tvinga inte in mig i ett sådant race. Hade jag velat gjort karriär hade jag gjort det..

#2 - - Vaha:

Kändes bra att läsa detta inlägg. Jag har ännu inte kommit in i arbetslivet men räknar med att göra det inom en snar framtid. Karriärhetsen är stor idag. Men är det ens viktigt? Att i realiteten slava för ett kapitalistiskt system som inte bryr sig om dig, utan endast om profit? Man måste leva, och detta leva innebär idag pengar. Till en del. Jag hoppas att leva har lite fler parametrar för människor.. Personlig, andlig utveckling betyder i längden obeskrivligt mycket mer än en "kärriär". Bra inlägg mh.

#3 - - mh:

Jerk: Håller med. Upp till var och en att göra som de vill.



Vaha: Skoj, att du gillade inlägget. Karriärhetsen är för stor i dag. Speciellt när man ser att det sker på bekostnad på många människors egna personligheter. Jag menar, det är en av de första frågorna som ställs, och det är väl inte frågan i sig själv som stör, utan mer värderingen av svaret som känns ofantligt onödig.

"Hej, vi ligger på samma nivå yrkesmässigt, så vi borde hänga", är ett resonemang som jag finner helt främmande men även alldeles för vanligt förekommande.

Personlig och andlig utveckling bidrar till så mycket mer gott i längden och om det inkluderar "karriär" eller rättare sagt arbete så bör det ses som en god bonus. Inte orsaken till "hela lyckan".



#4 - - Brandon Lee:

Så,.istället att bli någon har du bestämt dig att vara dig själv? låter bra, det är ju trots allt svårt att vara någon annan än sig själv, ha ett bra liv som du,.jag hoppas att pengar älskar tillbaks om inte livet eller kärleken gör det.

#5 - - mh:

Brandon Lee: Länge sedan...

Ja, lite åt det hållet. Jag är ju redan någon; mig själv. Är liksom inte emot karriär bara när det börjar ersätta allt för många egenskaper som definierar just den individen.

Hoppas pengar, livet och kärleken älskar mig minst lika mycket som jag dem.

Och samma önskar jag dig givetvis.

#6 - - Tärningen är kastad:

Den här texten gillar jag. Fint. Mycket, mycket fint. Man ska säga leva så som man önskar, inte så som man förmodas av andra....

#7 - - mh:

Tärnan: Skoj att du gillar inlägget...tack! Japp, man ska leva som man själv vill, hur man vill.

Upp