SEMPER FIDELIS

Principer.
De kan vara ett arv från den miljön man växt upp i som sedan följer med eller byts ut för varje år som nalkas. Eller så har de skapats i ditt Idag.
De kan förstärkas av belöningar på det ytliga eller djupa planet. De kan försvagas av sinnliga lockelser eller hjärtats samvetskval som hittar nya sätt att blöda. Och läka.
Deras närvaro bekräftar oss lika mycket som deras frånvaro.
Och där en del människor får dessa principer att cementeras så finns det personer man är redo att glömma allt vad principer heter för.
Vilka principer vägrar du ge avkall på?
Och har någon lyckats få dig att göra ett undantag, en principiell sådan?
Allmänt | |
#1 - - Anastacia:

Hej där.

Jag skulle aldrig kunna ligga med en gift man och hittills har jag motstått frestelsen ett x antal gånger. Principer väljer individen själv att följa samt val av princip. Tror att de flesta har sina principer men fullföljer inte de när frestelsen lockar... då kan man börja undra om det verkligen är en princip

#2 - - filosofen.:



Principer för mig idag är att alldrig någonsin låta mig styras av andra som påverkar mitt mående. Ibland kanske man måste göra undantag för någon människa i nöd,men det gagnar båda,är inget självändamå, Klart jag har gjort avkall i mitt liv, det har ibland fått mig att må riktigt dåligt. Bra frågor mh, vi får se vilka kommentarer du får Själv skulle jag kunna hålla en lång dialög i detta ämne, vi får se om tillfälle ges. Ha det gott.

#3 - - Irene:

Principer ska ju finnas för att man själv inte ska gå över gränsen... och för att man ska kunna påverka andra att inse att även de har ett ansvar i samhället och att de måste välja de vägar som gör minst ont.

Därför bör folk skapa sig principer ... och jag tror inte att folk inser att de bör ha det. Dvs sträva efter att hålla sig inom ramen av vad som är rimligt.

#4 - - Brandon Lee:

Jag har bara en princip,.att alltid och i alla lägen vara mig själv, stå för det vem jag är och vad jag säger och tycker. Det kostar att vara sig själv, men det är ett effektiv sätt att ta reda på vilka man kan lita på, vilka är ens riktiga vänner,.de som faller bort är ingen förlust,.och nej, ingen har lyckats få mig att göra ett undantag av den enkla anledningen att jag kan inte vara någon annan än mig själv,..kan du? Ha det fint.

#5 - - Morgan:

Jag ger inte avkall på något. Orubblig och svartvit har jag blivit av alla erfarenheter. Det mest tydliga exemplet: jag låter inte någon påverka hur jag lägger upp min livsstil i förhållande till min träning. Det är grunden. Gör jag avkall på något ndg den så är det enbart mitt eget beslut - oavsett min "omtänksamma" och "välvilliga" omgivning som propsar på "lagom". Lagom är inte jag. Alls.

#6 - - mh:

Tack allihop för svaren!



Brandon, rubriken till detta inlägg är en princip jag andas.

Upp